Czym jest edukacja pozaformalna?

Grzegorz Sempach
22 Marca 2023

Zarówno edukacja formalna jak i nieformalna są nam wszystkim dobrze znane. O co chodzi z tą edukacją pozaformalną?

Generalnie, możemy wyróżnić 3 rodzaje edukacji:  

Edukacja formalna
to najczęściej występujący rodzaj edukacji, zaliczają się do niego oficjalne systemy kształcenia, posiadające określone, narzucone odgórnie struktury i programy. W takim rodzaju edukacji występuje nauczyciel, który (najczęściej) po prostu wykłada wiedzę uczniom, którzy tę wiedzę przyjmują.

Edukacja nieformalna to to czego każdy z nas uczy się niejako przypadkiem, oglądając filmy dokumentalne, rozmawiając z ludźmi, czytając. Dzieje się to mimochodem i nie jest ustrukturalizowane.  

Edukacja pozaformalna znajduje się pomiędzy wyżej wymienionymi definicjami. Opiera się przede wszystkim na woli uczestnika do zdobywania wiedzy. Nie jest narzucona odgórnie, ale posiada określoną strukturę i ma określone cele. Są to różnego rodzaju kursy, warsztaty, zajęcia dokształcające etc.


Najistotniejsze w edukacji pozaformalnej jest nastawienie na jak najlepsze doświadczenie uczestnika. Najłatwiej zrozumieć na czym polega edukacja pozaformalna przyglądając się jej kluczowym elementom:

  • Nauczyciel/Edukator – osoba, która zarządza i wspiera proces nauki. Jest to przewodnik, który pokazuje kierunek rozwoju i rozmawia z uczestnikami.
  • Dynamika grupy – zajęcia opierają się na komunikacji między uczestnikami. Bardzo ważne jest by każdy uczestnik czuł się komfortowo, swobodnie mógł wyrażać swoją opinię oraz odnalazł swoją rolę w grupie.
  • Uczenie się poprzez doświadczenie (experiential learning theory, David Kolb). Model nauki, który kładzie nacisk nie tyle na samo doświadczenie, ale na to co robimy z konkretnymi doświadczeniami. Mniej istotne staje się, że coś zrobiliśmy źle, a bardziej jakie wnioski można wyciągnąć z pomyłek i jak zrobić to następnym razem lepiej.
  • Kompetencja, czyli umiejętność, wiedza i postawa
    Celem jest zdobycie kompetencji, na którą składają się:
    wiedza - odnosi się do posiadanych informacji,
    umiejętność - zdolność do zastosowania posiadanych informacji w rzeczywistości,
    postawa - nastawienie, cechy osobowościowe, wartości.

    Te 3 elementy wpływają na to jak wykonujemy swoje zadania w szkole, pracy czy w życiu. Na tej podstawie określamy czy posiadamy konkretne kompetencje.
  • Ewaluacja – częste ewaluacje umożliwiają refleksję uczestnikom, dają feedback edukatorom. Są elementem procesu nauczania, który definiuje dalszy przebieg zajęć dostosowując go do aktualnych potrzeb uczestników.

Nauczamy matematyki w sposób pozaformalny. Dzięki temu przestaje być hermetyczną dziedziną wiedzy, a zaczyna być kojarzona z przyjemnym i przyjaznym doświadczeniem edukacyjnym.

Udostępnij