Problem z korkami

Marcin Lebiedowicz
27 Kwietnia 2023

Pochylmy się przez chwilę na korepetycjami. W jakich przypadkach świetnie się sprawdzają a kiedy warto poszukać innego rozwiązania.

1. Jakie są zalety korepetycji?

Dla bardzo wielu uczniów korepetycje stały się stałym, wieloletnim suplementem edukacji szkolnej. Na pierwszy rzut oka dobre korki to świetne narzędzie. Dzięki nim uczeń w szybkim tempie jest w stanie nadrobić bieżące braki szkolne, dostaje znacznie lepsze oceny na kartkówkach i sprawdzianach. W przypadku matematyki nauczany materiał często nagle nabiera sensu, a zadania przestają być „niemożliwe” do rozwiązania. Widać i czuć poprawę!

2. Jakie są wady korepetycji?

Korki będąc dla wielu uczniów suplementem systemu edukacji, stają się niezbędne do radzenia sobie z przedmiotem. Gdy tak się dzieje, korki stają się szkodliwe. Uczeń może stać się mniej samodzielny. W ekstremalnych przypadkach uczniowie spędzają na korkach tyle samo czasu, co na lekcjach w szkole. Uczniowie mają znacznie mniej czasu, by samodzielnie zastanowić się nad przedmiotem.  

Wpisują się w zasadę 3Z: zakuj, zdaj, zapomnij. Skoro pomagają uczniom w osiągnięciu lepszych rezultatów w szkole, to w czym problem? Im więcej czasu ludzie spędzają powtarzając dany schemat, tym lepiej ten schemat opanowują. Co więcej, są coraz bardziej przekonani o słuszności danego schematu. Jeśli celem edukacyjnym jest zrozumienie przedmiotu i długotrwałe utrwalenie wiedzy, korepetycje nie są dobrą opcją. To co dają młodym ludziom, to lepsze radzenie sobie z bieżącymi zagadnieniami. Na chwilę. Po klasówce/kartkówce przychodzi nowy temat, a uczniom wypadają z głowy poprzednie zagadnienia. Porządne utrwalenie wiedzy wymaga czasu i ciągłego wracania do przerobionych już tematów. Dlaczego korepetycje w tym przeszkadzają? Wypełniają czas na naukę przedmiotu, czas który uczeń mógłby zagospodarować w bardziej efektywny sposób.

Nie oferują głębszego zrozumienia przedmiotu. Dobrze poprowadzone korepetycje, to świetne przedstawienie materiału szkolnego. Dzięki nim uczeń jest w stanie zrozumieć bardzo dobrze zagadnienia występujące w systemie edukacji. Dobry korepetytor zazwyczaj wykracza poza ramy szkolne opowiadając o danym temacie, jest jednak ograniczony swoją rolą. Głównym celem korepetytora jest poprawienie ocen ucznia. Nie może więc znacznie odbiegać od szablonów szkolnych. Nawet gdy czuje, że temat w szkole jest nieodpowiednio realizowany, nie jest w stanie przedstawić go w inny sposób, bo kartkówka, czy sprawdzian będzie oparty na tym co jest w szkole. Ogrom materiału i rola korepetycji uniemożliwia odbieganie od schematu lekcji szkolnych. Schematy nauczania nie zmieniły się za bardzo od kilkudziesięciu lat. Żeby zrozumieć jak dobrze prowadzą do zrozumienia przedmiotu, wystarczy sobie odpowiedzieć na pytanie: O co właściwie chodzi w matmie/chemii/biologii….? na podstawie swoich własnych doświadczeń ze szkoły.

Nie rozwijają umiejętności współpracy. My - dorośli, dobrze rozumiemy, że gdy nad czymś pracujemy, w większości przypadków współpracujemy z innymi ludźmi. Z jakiegoś niezrozumiałego dla mnie powodu szkoła (z wyjątkiem lekcji w-f) nie uczy współpracy. Dobrze zorganizowana praca w grupach prowadzi do efektywniejszej nauki i lepszego zrozumienia materiału. Znów można zadać pytanie: ale co właściwie mają do tego korepetycje? Tak jak poprzednio, chodzi o czas. Czas poświęcony na przedmiot i na sposób nauki. Im więcej czasu poświęcamy na dany schemat, tym lepiej się w nim odnajdujemy i nabieramy większego przekonania, że jest właściwy. Korepetycje sprawiają, że nauka staje się jeszcze bardziej indywidualna.

3. W takim razie co, jeśli nie korki?

Dobrze zorganizowana edukacja pozaszkolna powinna naszym zdaniem oferować uczniom narzędzia i umiejętności wykraczające poza to, co oferuje system szkolny. Ogromna ilość uczniów potrzebuje zajęć pozaszkolnych z powodu organizacji systemu nauczania.

Zamiast dostarczać uczniom dodatkowej ilości tego co oferuje szkoła, warto zaoferować im zajęcia, dzięki, którym:
- porządnie zrozumieją o co chodzi w przedmiocie,
- nauczą się współpracy,
- wykształcą w sobie umiejętność krytycznego myślenia,
- nabędą konkretne narzędzia pozwalające im na ciągłe utrwalanie już zdobytej wiedzy,  
- zapomną na chwilę o 3Z i zrozumieją, że nabyta wiedza nie jest tylko po to, by zdać sprawdzian, klasówkę czy egzamin, a jest czymś wartościowym i przydatnym.

Wiedza zbudowana na takich założeniach przekłada się na wyniki w szkole. W dłuższej perspektywie czasu daje uczniom świetne przygotowanie do egzaminów. Przykładem kursu uwzględniającego powyższe założenia jest nasz kurs matematyczny dedykowany uczniom ostatnich klas podstawówki: O KURSIE

Udostępnij