Wymagania egzaminacyjne a szkoła

Marcin Lebiedowicz
7 Lutego 2023

Dlaczego szkoła nie przygotowuje do egzaminu ósmoklasisty?

1. Oficjalne podręczniki i zbiory zadań.

Problem z podręcznikami jest taki, że niestety są to najczęściej materiały niedostosowane do dzisiejszych wymagań egzaminacyjnych. Zadania są od lat przedrukowywane do następnych edycji, podczas gdy podejście do edukacji się zmieniło.

Oficjalne dostępne podręczniki i zbiory zadań przepełnione są głównie ogromem wariantów zadań, pomijając często cel wprowadzanych zagadnień. Nauczyciele bazując na tych materiałach skupiają się na zrealizowaniu wszystkich wariantów zadań „goniąc program”. Powstaje problem, bo brakuje czasu na dobre wytłumaczenie tematu. Uczniowie dostają na takiej lekcji kilkuminutowy wstęp do tematu, garść formułek potrzebnych do wykonania poleceń i przez resztę lekcji rozwiązują zadania.

W oficjalnych ogólnych wymaganiach egzaminacyjnych wyróżnione są między innymi: sprawność rachunkowa w sytuacjach praktycznych, wykorzystanie, interpretowanie i tworzenie informacji, oraz rozumowanie i argumentacja. W dużym skrócie chodzi o to, żeby umieć się dobrze posługiwać matematyką w codziennym życiu. Zrozumieć, że wprowadzane znaczki mają odniesienie do otaczającej nas rzeczywistości. Niestety czytając podręczniki, jakimi posługują się szkoły mam wrażenie, że uwzględniają one jedynie szczególne wymagania egzaminacyjne, czyli suchą listę konkretnych działów matematyki.

A po co nam te potęgi, pierwiastki czy procenty? Bazując na materiałach szkolnych: nie wiadomo.

2. System szkolny.

Nauczyciele nie są systemowo przygotowani do tego, żeby realizować wymagania egzaminacyjne. Przeszli przez szkołę, w której matematyka była oddzielnym przedmiotem zupełnie nie związanym z rzeczywistością. Są świetnie wykształceni w rozwiązywaniu bardzo trudnych zadań. Znają bardzo dobrze wszystkie pojęcia matematyczne. Nie wątpię, że w zdecydowanej większości są biegli w programie, który realizują.

Problem w tym, że czasy się zmieniły.
Każdy nosi ze sobą zaawansowany kalkulator w telefonie.
Każdy może w dowolnej chwili wyszukać potrzebną informację.
Dzisiaj, dużo ważniejsze niż kiedykolwiek w historii jest pytanie „ale po co mi to?” Co więcej, według oficjalnych wymagań egzaminacyjnych to jest kluczowe pytanie.  

Świat poszedł do przodu. Oficjalnie program nauki szkolnej poszedł do przodu. Niestety tylko oficjalnie.

Sytuacja wygląda tak, jakby ktoś zapomniał sprawdzić czy dostępne materiały naukowe i szkoły są dostosowane do zmiany, która nastąpiła „na papierze”. W efekcie najczęściej szkoła uczy w nieaktualny sposób, na podstawie przestarzałych materiałów. Jednocześnie, egzaminy są uaktualniane do nowych standardów.

Znajomość matematyki to bardzo przydatne narzędzie, niestety często system edukacji nie prezentuje jej w taki sposób. Naszym zdaniem jest to ogromny błąd. Co ciekawe, zdaniem autorów programu kształcenia również!

3. Nasz kurs.

Oferujemy kurs dla 7-klasistów, który przygotowuje do egzaminu na koniec podstawówki.

Program kursu powstał na podstawie wymagań egzaminacyjnych zapisanych w rozporządzeniu ministra edukacji z dnia 15 lipca 2022. Ponadto braliśmy pod uwagę oficjalny informator o egzaminie ósmoklasisty oraz aneks do owego informatora obowiązujący w latach 2022/2023 i 2023/2024. Kluczowe zagadnienia opracowaliśmy na podstawie oficjalnych egzaminów ósmoklasisty z CKE. Oznacza to w praktyce, że program jest przygotowany na podstawie materiałów źródłowych, a nie na podstawie podręczników szkolnych, czy repetytoriów oferowanych na rynku.

Przerabiamy na kursie zadania wyjęte bezpośrednio z egzaminów. Robimy to jednak za pomocą innowacyjnych narzędzi edukacyjnych, wprowadzając potrzebne zagadnienia bazując na otaczającej nas rzeczywistości, kreując potrzebę skorzystania z matematyki, dając uczestnikom swobodę w samodzielnym dojściu do rozwiązania. Cała konstrukcja kursu oparta jest o ogólne wymagania egzaminacyjne.

Tak nabyta wiedza, nie zostaje zapomniana za kilka dni czy tygodni, zostaje z uczestnikami na dłużej. Egzamin ósmoklasisty, po dobrze wprowadzonej i utrwalonej matmie przestaje być wyzwaniem.

Udostępnij