Science of Learning – część druga

Marcin Lebiedowicz
4 maja 2023

Kurs oparliśmy o oficjalne wymagania dla uczniów 7 i 8 klasy podstawówki, oficjalne wymagania egzaminacyjne oraz dostępne oficjalne arkusze i zestawy zadań. To gwarantuje, że uczymy dokładnie tej matematyki jaką ma za zadanie opanować uczeń ostatnich klas podstawówki. Wyciągnęliśmy konkrety z polskiego formalnego systemu i wprowadzamy je zgodnie z najnowszymi sprawdzonymi osiągnięciami światowej edukacji.

Podstawą naszego kursu jest Science of Learning, czyli dziedzina nauki zajmująca się edukacją, na którą składają się:

- Cognitive Neuroscience – Neurobiologia poznawcza,
- Psychology – Psychologia,
- Teaching methods – klasyczne metody nauczania.

W tym artykule odpowiadam na pytanie: „po co nam psychologia w edukacji?”

Psychologia oferuje nam unikalne spojrzenie na edukację. Dzięki obserwacji zachowań, środowiska, emocji i efektów nauki dowiadujemy się w jaki sposób podchodzić do nauki, by działać jak najskuteczniej, możliwie najbardziej się angażując.

Dzięki psychologii i neurobiologii poznaliśmy najistotniejsze składowe przebiegu uczenia się, dzięki którym nasze procesy poznawcze są najaktywniejsze. Są to:

  • kontrola impulsów + samoregulacja: samoregulacja emocji i umiejętność “oczekiwania na nagrodę”,
  • utrzymywanie i regulacja uwagi,
  • planowanie,
  • wyobraźnia i empatia: branie pod uwagę myśli innych,
  • podejmowanie decyzji.

Pierwsze dwa punkty, to w prostych słowach ugruntowanie się w procesie uczenia się. Chodzi o to, by nauczyć się być w procesie uczenia się, a gdy umysł powędruje nam w innym kierunku potrafić szybko wrócić do zadań nad którymi pracujemy. Ważne jest również to, by nauczyć się podchodzić do zadań z zapałem i pozytywną energią. W pozytywnym i odważnym podejściu do zadań wspomaga nas proces planowania i podejmowania decyzji. Wyobraźnia i empatia są niesamowicie istotnym czynnikiem projektów grupowych. Dobre zrozumienie pozostałych członków grupy zapewnia zdrową współprace i efektywną realizacje celów.

Ucząc się z zastosowaniem powyższych procesów angażujemy się emocjonalnie w naukę, co wzmacnia działanie i skuteczność naszej pracy.

Dzięki psychologii poznawczej wiemy, jak skutecznie podchodzić do nauki. Co więcej, dzięki niej wiemy również jakich zachowań należy unikać:

  • przesadna spontaniczność
  • multi-tasking,
  • nieuzasadniona pewność swoich decyzji,
  • brak umiejętności współpracy.

Powyższe zachowania prowadzą do znacząco gorszych rezultatów pracy!

Tworząc program naszego kursu braliśmy pod uwagę aspekt emocjonalny uczestników. Stawiamy na przyjazną atmosferę, swobodę wyrazu myśli, wymiany poglądów między uczestnikami, jak również na indywidualne pomysły i podejmowanie ryzyka w szukaniu rozwiązań problemów.  


W trzeciej części serii “Science of Learning” odniosę się do klasycznych technik nauczania.

Udostępnij